Kinderen actieve sporten leren

Kinderen begeleiden bij actieve sporten

Wanneer uw kind een actieve sport beoefend is het belangrijk dat u als ouder uw kind hierbij goed begeleid. Nu is elk kind anders en dient elk kind daarom ook anders behandeld te worden, maar er zijn een aantal dingen waar u op kunt letten bij het begeleiden van uw kind. Maar uiteindelijk kent u als ouder uw kind het beste.

Wees als eerste geen coach, maar een ouder voor uw kind. Het is belangrijk dat u uw kind support en liefde geeft. Probeer zoveel mogelijk naar uw kind zijn wedstrijden te gaan en laat zien dat u uw kind steunt. Laat de tips achterwege, ook al probeert u hem of haar slechts te helpen. Praat na afloop van een wedstrijd dan ook niet over wat hij of zij beter had kunnen doen, maar zeg in plaats daarvan iets als ‘het was leuk om je te zien spelen’. Uw kind zal zijn best doen, en wil zijn ouders hoe dan ook trots maken.

Verder is het belangrijk om niet uw jeugd te willen herleven door uw kind. Sommige ouders, die vroeger geen sterspelers zijn geweest, hebben er alles voor over om hun kinderen sterren te laten worden. Maar onthoud dat dit kan leiden tot hoge druk en stress. Uiteindelijk gaat het erom dat uw kind plezier heeft in het spel en dat u hiervan als ouder kunt geniet. Dus wanneer uw kind niet geïnteresseerd is, verplicht hem of haar dan ook niet om deze sport te beoefenen.

Het is natuurlijk het belangrijkste dat uw kind plezier heeft tijdens het sporten. Dat is de reden dat uw kind zou moeten sporten. Verplicht hem of haar tot niks en wanneer uw kind een sport gevonden heeft waar hij of zij plezier in heeft, support het dan zoveel mogelijk.

Uw kind basketbal leren

Al vanaf een jonge leeftijd kunnen kinderen beginnen met het spelen van basketbal. Ze zijn dan alleen nog niet klaar om te spelen in een team. Als ouders kunt u al wel de basis leren, zoals gooien, vangen en dribbelen, hoewel ze nog te jong zijn om dit echt goed te kunnen leren.

Wanneer u uw kinderen al op een jonge leeftijd de basis van het basketballen leert, zullen ze hier op latere leeftijd profijt van hebben. Het bevordert namelijk de hand-oog coördinatie, wat ook voordelig is bij het beoefenen van andere sporten. Vanaf een jaar of 7 tot 9 is uw kind klaar om in een team te leren spelen en verder te gaan met het oefenen.

De omvang van een basketbal is ongeveer 74 centimeter, maar deze is aangepast voor jongere spelers. De lengte van het spel hangt af van het niveau van de speler. Jonge teams spelen meestal twee keer twintig minuten.

Het is belangrijk om aan de veiligheid te denken wanneer uw kind begint met het beoefenen van basketbal. Om ongelukken te voorkomen is het belangrijk om de volgende stappen te doorlopen:

  1. Warming up: opwarmen is belangrijk om de spieren warm te maken en de kans op verwondingen te verkleinen. Dit is ook een stap die het snelste wordt vergeten. Toch kan het niet vaak genoeg gezegd worden hoe belangrijk dit is en het wordt dan ook aangeraden om dit niet over te slaan.
  2. Bescherming: goede bescherming is nodig om blessures te voorkomen. Elleboog en kniebescherming moeten hierom gedragen worden.
  3. Rust: het is ook belangrijk om tussen de trainingen door goed te rusten. Wanneer er niet of te weinig gerust wordt, kan dit leiden tot blessures.
  4. Drinken: je verliest veel vocht wanneer je sport, dus zorg er voor dat uw kind genoeg drinkt tijdens het sporten. Ook voeding is hierbij belangrijk.

Kinderen voetbal leren

Voetbal is een veel beoefende sport in Nederlands en daarom populair onder zowel volwassenen als kinderen. Er zijn verschillende voetbalclubs waar uw kind lid van kan worden, maar u kunt ze thuis ook de basis van het voetballen leren. Hiervoor kunt u een aantal leuke oefeningen gebruiken

  • Een v.s een met een pilon: neem een oranje pilon en plaats deze op de grond. Wissel af wie aanvalt en wie verdedigd. Het doel van dit spel is om met de bal de pilon te raken. Dit spel helpt kinderen hun vaardigheden te verbeteren en de tegenspeler uit de dagen met de bal.
  • Een v.s. een met twee lijnen: plaats twee lijnen op het gazon, ongeveer 18 meter tussen beide lijnen en ongeveer 9 meter lang. Je kunt de hoeken van de lijnen markeren met bijvoorbeeld pilonnen of stoelen. Elke speler staat achter een lijn. Dribbel om en om met de bal naar het midden, waar de andere speler de bal af probeert te pakken. Dit spelt verbeterd het dribbelen en aanval vaardigheden.
  • Behendig dribbelen: plaats obstakels en laat uw kind de bal dribbelen tussen de obstakels door. Laat hem of haar af en toe stoppen, waardoor uw kind de baal leert de beheersen.