Kinderen begeleiden om gezond te gaan eten

Dat gezonde voeding belangrijk is, is algemeen bekend. Het is echter vaak nog wel moeilijk om een gezond eetpatroon te ontwikkelen en deze aan te houden. Met name voor kinderen. Onder voeding verstaat met alles wat iemand eet of drinkt. De voedingsstoffen die een kind binnenkrijgt via de voeding (koolhydraten, proteïnes, vetten, vitaminen en mineralen) zorgen ervoor dat het kind goed kan functioneren en gezond blijft. Ook moet er een goede balans zijn in de calorie-inname. Deze moet niet ver onder het geadviseerde gemiddelde liggen maar ook niet daarboven.

Uiteindelijk is het belangrijk dat de voeding die een kind binnenkrijgt gebalanceerd en gevarieerd is. Hiermee voor kom je namelijk diverse gezondheidsrisico’s. Een gezonde voeding verkleint onder andere de kans op overgewicht en obesitas. Door een kind direct een gezonde levensstijl aan te laten wennen, wordt er voorkomen dat er op latere leeftijd gezondheidsproblemen kunnen optreden. Daarnaast is het makkelijker om een gezond gewicht te behouden dan om extra gewicht te verliezen. Door dus een gezond eetpatroon aan te wennen, kan dit later dus later veel moeite, tijd en energie schelen.

Indien mensen niet hun ongezonde levensstijl veranderen, kunnen de volgende gevolgen zich voordoen: hartziektes, diabetes, hoge bloeddruk, astma, slaapapneu, verschillende types van kanker, depressie, worden gepest of geplaagd, een slecht gevoel hebben over eigen lichaam, alleen voelen, moeite hebben met leren of moeite hebben contact te leggen met anderen.

Bij gezonde kinderen die een gevarieerd eetpatroon volgen, is te zien dat ze een gezonde BMI hebben, dat ze mentaal goed in hun vel zitten, dat ze zich goed kunnen concentreren, dat ze veel energie hebben, dat ze makkelijk kunnen genezen van ziektes, dat hun wonden sneller genezen, dat ze later een verlaagde kans hebben op bepaalde bovengenoemde gezondheidsrisico’s.

Kinderen weten vaak zelf nog niet genoeg om een gezond leefpatroon te ontwikkelen. Ouders en verzorgers kunnen hun daar wel bij helpen door bijvoorbeeld gezonde etenswaren in huis te halen.

  • Ze moeten er in dat geval er voor zorgen dat er een grote variëteit aan voedsel in huis is, zodat het kind genoeg te kiezen heeft. Daarbij is het van belang om door te blijven zetten met het ontwikkelen van een gezond eetpatroon. Kinderen vinden namelijk niet alles vaak de eerste keer al lekker. Het is bijvoorbeeld goed om elke dag het kind iets anders voor te schotelen of het kind in de supermarkt al te laten kiezen welke etenswaren hij of zij lekker lijkt.
  • Als er geen verse groenten en fruit te vinden zijn, is het ook mogelijk om fruit en groenten uit blik te eten. Overigens zijn volkoren brood en andere graanproducten ook erg gezond voor een kind. Kies daarom ervoor om eten te koken, te grillen of te stomen in plaats van te frituren. Het is ook beter om magere melk, kaas en andere zuivelproducten te eten in plaats van volle zuivelproducten.
  • Verder is het het beste om voedsel zoals junk food, fast food en afhaalmaaltijden te vermijden. Dit is eten zoals gefrituurde snacks of chocoladerepen. Als er toch eens voor ongezond voedsel wordt gekozen, zorg er dan voor dat er voor de meest gezonde optie wordt gekozen.
  • Lees de labels die op de etenswaren staan. Hier staat informatie zoals de ingrediënten, calorieën en de grootte van één portie.
  • Wees een goed voorbeeld voor het kind. Dus geef niet zomaar de nieuwe gezonde levensstijl op. Hierdoor zal het kind ook hoogstwaarschijnlijk ervoor kiezen om te stoppen.

Naast het feit dat als ouder een gezonde levensstijl aannemen al behoorlijk lastig kan zijn, kan het betrekken van de kinderen net zo’n grote uitdaging zijn. Het is echter niet onmogelijk! Zorg er ten eerste voor dat ze betrokken raken. Dit kun je doen als ouder door ze mee te laten denken wat jullie gaan eten bij het avondeten, ze mee te nemen naar de supermarkt of mee te laten helpen bij het koken.

Breng ten tweede kinderen bij waar voedsel vandaan komt, hoe het wordt geproduceerd, waarom het goed voor je is om ze te eten et cetera. Dit kan in de keuken maar je kunt als ouder er ook voor kiezen ze eens mee te nemen naar de groenteboer of een melkveebedrijf. Wat ook een goede leerzame activiteit is, is het maken van een eigen moestuintje.

De kinderen leren dan niet alleen over de voedsel die ze eten maar zijn tegelijkertijd ook nog een buiten en fysiek actief. Ten derde is het verstandig om gezonde snacks beschikbaar te maken voor de kinderen. Stop de koelkast bijvoorbeeld vol met groenten op de plekken waar uw kind ook gemakkelijk bij kan. Een andere tip is om eveneens in de auto gezonde snacks paraat te hebben. Sommige kinderen eten namelijk meer in de auto dan aan tafel. Zorg er ten vierde voor dat kinderen genoeg vrijheid hebben om zelf te kiezen wat ze eten. Dus maak bijvoorbeeld een maaltijd zoals tortilla’s die het kind vervolgens zelf kan beleggen met gezonde groentes en dergelijke. Houd ten vijfde in het achterhoofd dat niet alle fruit en groentesoorten gegeten hoeven te worden. Met name kleinere kinderen vinden het soms fijner om iets te drinken dan om iets te eten.

Maak daarom af en toe eens een smoothie. Wees ten zesde te allen tijde een rolmodel voor uw kind(eren). Kinderen zijn namelijk geneigd om hun ouders te kopiëren, zelfs als ze zien dat ze etenswaren nuttigen die ze zelf niet zo lekker vinden. Ten zevende is het belangrijk dat je als ouder niet opgeeft. Kinderen moeten immers in de meeste gevallen iets meerdere keren uitproberen voordat ze iets lekker zullen vinden. Als laatste is het het beste om zo vroeg mogelijk van een gezond eetpatroon een gezonde gewoonte te maken. In dat geval zal een kind meer geneigd zijn om deze gewoontes later door te zetten wanneer hij of zij voor zichzelf moet gaan zorgen.