Kinderen leren om gezond en fit te zijn

Iedereen weet dat het belangrijk is om gezond en fit te zijn. Toch is dit vaak nog moeilijk om dit kinderen bij te brengen. Fit en gezond zijn en blijven is namelijk zo moeilijk nog niet. De meest belangrijke dingen waar een kind en zijn ouders op zouden moeten letten, is dat het kind gezond eet, genoeg beweging krijgt en een gezond gewicht heeft. Indien van al deze drie dingen sprake is, zou een kind gezond en fit moeten zijn.

Zijn lichaam zou dan goed moeten werken, goed moeten voelen en het kind zou tot het meeste in staat kunnen zijn wat hij of zij zou willen doen. Nogmaals is dit vaak moeilijker om bij te houden bij kinderen dan bij volwassenen. Dit komt doordat kinderen nog minder besef hebben over het belang van een gezond lichaam. Ouder zijn simpelweg verantwoordelijk voor het soort voedsel dat hun kind eet. Kinderen kunnen tenslotte zelf nog geen boodschappen doen of avondeten koken. Toch zijn er een aantal regels waar een kind zich aan kan houden zonder te streng voor zichzelf te zijn.

Om te beginnen, moet een kind proberen om verschillende soorten voedsel te eten. Hierdoor zal een kind sneller de voedingsstoffen binnenkrijgen dan wanneer hij of zij alleen maar zijn favoriete etenswaren te eten. Daarbij komt ook dat een kind niet bang moet zijn om nieuwe dingen uit te proberen. Soms moet een kind slechts wennen aan een bepaald soort groente voordat hij of zij het echt lekker zal gaan vinden.

Verder is het voor een kind goed om water en melk te drinken. Water dient namelijk als de beste dorstlesser en melk bevat veel calcium. Calcium is erg gezond omdat het zorgt voor sterke botten. Dit is met name van belang wanneer kinderen nog in de groei zijn maar uiteraard ook daarna. Als een kind melk toch niet zo lekker vindt, kan hij of zij er ook voor kiezen om iets in plaats van melk te eten of te drinken dat ook veel calcium bevat. Denk hierbij aan yoghurt of kaas. Uiteraard kan een kind wel eens af en toe Cola of Fanta drinken, maar het is het beste dat dat in beperkte mate wordt genuttigd. Deze dranken bevatten namelijk erg veel suiker en geen belangrijke voedingsstoffen.

Daarnaast is het belangrijk voor een kind om te blijven luisteren naar zijn of haar lichaam. Dit is bijvoorbeeld nuttig als je wilt kijken wanneer je genoeg hebt gegeten. Het komt namelijk vaak voor dat mensen te lang blijven dooreten omdat ze niet blijven luisteren naar hun eigen lichaam. Op het moment dat ze het merken, is het vaak al te laat en houden ze er tijdelijk een oncomfortabel gevoel aan over. Bovendien, als dit te vaak voorkomt, kan het leiden tot overgewicht.

Verder moet een kind zich bewust blijven van de hoeveelheid tijd dat hij of zij spendeert achter een TV, laptop, tablet, computer of smartphone. Naast het feit dat het licht van deze apparaten verstorend kan zijn voor het slaapritme van een kind, is het ook zo dat er voor een kind minder tijd overblijft voor andere activiteiten. Die andere activiteiten zouden bijvoorbeeld basketballen of voetballen kunnen zijn. Dat zijn vanzelfsprekend betere bezigheden dan gamen of Tv-kijken.

Ten slotte moet een kind nagaan welke activiteiten hij of zij het leukste vindt om te doen. Hierbij kunnen ze de hulp van hun ouders of vrienden inschakelen om eventueel nieuwe sporten te ontdekken en uit te oefenen. Het kind moet manieren zoeken om elke dag enigszins actief te blijven. Een kind kan ook zijn ouders aan sporen om gezonde producten te kopen of mee te doen met fysieke activiteiten voor de hele familie. Als een kind zich namelijk fit en gezond wilt voelen en dit laat merken aan zijn ouders, dan zullen deze daar hoogstwaarschijnlijk rekening mee houden.

Kinderen kunnen uit zichzelf gemotiveerd raken om fysiek actief te zijn maar ook door de volgende voorbeelden is het mogelijk om kinderen in beweging te krijgen:

  1. Leg de focus op het plezier maken. Kinderen die het niet zo van sporten hebben, zullen meer geneigd zijn mee te doen als het wordt aangegeven als fietsen dan als sporten;
  2. Beperk de tijd dat ze achter de TV of computer zitten. Dit zou dagelijks niet langer moeten zijn dan twee uur voor kinderen van twee en ouder.
  3. Ouders moeten momenten proberen in te plannen wanneer hun kind samen met anderen of samen met hen kan spelen.
  4. Geef kinderen cadeautjes waar ze fysiek actief van worden. Denk bijvoorbeeld aan een springtouw of een skippybal.
  5. Wordt met de hele familie fit.
  6. Ga schoonmaken. Schoonmaken hoeft namelijk helemaal niet saai te zijn. Als je het samen doet wordt het al een stuk gezelliger.
  7. Sla het winkelcentrum over en ga in plaats daarvan naar een openbare speeltuin. Zeker als het lekker weer is buiten. Daarnaast is frisse lucht ook nog eens gezond voor de ouder en het kind.
  8. Neem een actieve rol in en wees een voorbeeld voor het kind. Hierdoor zal het makkelijker worden voor het kind aangezien kinderen vaak nog weinig verstand hebben hoe je het beste gezond kunt leven. Een ouder die het goede voorbeeld geeft, kan een inspiratie zijn voor een kind.
  9. Moedig lopen en fietsen aan wanneer dit mogelijk is. Fietsen of lopen is tenslotte veel gezonder dan stil zitten in een auto. Dit is het makkelijkste te bereiken als de winkels op loop- en fietsafstand zijn.
  10. Ga fitness promoten op de basisschool van het kind. Indien dit al te weinig bleek te zijn dan is het aan de ouders om hier verandering in te brengen. Dit is voordelig voor de ouders als voor de kinderen zelf.