Manieren om kinderen te begeleiden bij sporten en andere activiteiten

Het is wetenschappelijk bewezen dat sporten een grote invloed heeft op de fysieke en mentale ontwikkeling van kinderen. Daarom is het erg belangrijk om kinderen daarin te stimuleren. Als ouder is het van groot belang dat u die verantwoordelijkheid neemt. Niet alleen zal door uw ondersteuning uw kind een positieve kijk op sporten krijgen maar versterkt het eveneens de band die u heeft met uw kind. Hoe u dit het beste kunt doen, zal in de volgende stappen worden uitgelegd:

Stap 1. Erken dat de competitie van uw kind de meest waardevolle training partner is voor hem of haar. Probeer uw kind ook duidelijk te maken dat zijn tegenstander een vriend is en geen vijand en handel hier ook naar. Sporten gaat uiteindelijk om het leren om te gaan met obstakels en uitdagingen.

Stap 2. Daag uw kind uit om zichzelf als ultieme concurrent te zien. Bij sporten draait het namelijk grotendeels om persoonlijke vooruitgang. Dit is echter niet goed vast te stellen door te kijken naar hoe vaak uw kind een wedstrijd heeft verloren of gewonnen. U kunt uw kind beter laten inzien dat het uiteindelijk er om gaat dat je je best doet en dat de uitkomst daar niks mee te maken heeft.

Stap 3. Definieer succes en mislukking niet als winnen of verliezen. Uiteindelijk gaat het bij sporten, zeker bij jeugdsporten, om het opdoen van vaardigheden en deze verbeteren. Dus maak uw kind goed duidelijk wat het verschil is tussen succes en mislukking en winnen en verliezen.

Stap 4. Ondersteun uw kind, maar ga niet de coach spelen. Wees daarentegen uw kind grootste fan maar laat het coachen aan de coach zelf over. Het kan er namelijk voor zorgen dat u ruzie krijgt met uw kind. In het geval er geen ontkomen aan het coachen aan is, zorg er dan voor dat er een duidelijke scheidslijn is wanneer u als coach of als ouder tegen uw kind praat.

Stap 5. Zorg ervoor dat het sporten leuk is voor uw kind. Uw kind presteert daarnaast het beste als zij of hij het naar zijn of haar zin heeft. Wanneer een kind geen plezier meer heeft bij het sporten, moet je als ouder nagaan waar dat aan zou kunnen liggen. Als dit namelijk het geval is, kan het zijn dat uw kind op een gegeven moment zelfs wilt stoppen.

Stap 6. Houd in uw achterhoofd dat het uw kind is die de sport speelt. Dit is ook als aansluiting op stap 5: de reden dat uw kind de sport speelt, zou moeten zijn omdat zij het leuk vinden en niet u. Als blijkt dat ze sporten omdat ze op die manier voldoen aan de verwachtingen van u als ouder, dan is dit de verkeerde motivatie.

Stap 7. Het gaat uiteindelijk niet om de prestaties. Oftewel: houd onvoorwaardelijk van ze. Neem daarom geen emotioneel afstand als hij of zij een slechte prestatie heeft geleverd. Uiteindelijk zal dit ave rechts werken op het prestatievermogen van uw kind.

Stap 8. Onthoud dat bij al uw interacties het opbouwen van het zelfvertrouwen het belangrijkste is. Met een goed zelfvertrouwen zal uw kind ook beter presteren onder druk en u als ouder bent een van de weinigen die dat kan geven. Dat betekent niet dat u geen kritiek kunt leveren na een slechte prestatie, maar blijft wel redelijk en houd rekening met de gevoelens van uw kind.

Stap 9. Leer uw kind de waarde van een mislukking. Ook sporten gaat met vallen en opstaan en dit is goed zolang er maar van geleerd wordt. Hoe dan ook, als je nooit een fout maakt, zal je ook nooit verder komen.

Stap 10. Daag uw kind uit maar dreig niet. Vaak maken ouders de fout om te dreigen door in te gaan op de angstgevoelens van hun kind en hierdoor ze laten leren van hun fouten. Dit maakt de situatie helaas vaak alleen maar erger.

Stap 11. Focus op het proces, niet op de uitkomst ervan. Wanneer alleen maar op de uitkomst wordt gefocust, kan de sporter afleidt raken en kan het de sporter bang maken waardoor deze slechter presteert. Dus maak uw kind duidelijk dat ze zich op het sporten zelf moeten richten, niet op de prestaties die van hem of haar worden verwacht.

Stap 12. Vermeid vergelijkingen en respecteer de verschillen in ontwikkeling. Het vergelijken van uw kind met andere kinderen is namelijk nutteloos aangezien iedereen een andere ontwikkeling meemaakt. Zeker tussen kinderen van verschillende leeftijden.

Stap 13. Leer uw kind om het sporten in perspectief te plaatsen. Uiteindelijk is het maar een spel. Als ouder zou u daarom uw kind moeten voorzien in het ontwikkelen van realistische verwachtingen van hunzelf, hun vermogen en hoe ze hebben gespeeld.