Veiligheid van kinderen tijdens sporten en andere activiteiten

Het is natuurlijk voor u als ouder van groot belang dat uw kind veilig kan sporten. Hoewel plezier hebben belangrijk is, kunnen sommige sporten toch ernstige blessures opleveren. Om blessures en andere ongevallen te voorkomen hebben we hier een aantal tips waar u en uw kind rekening mee kunnen houden wanneer uw kind begint met sporten.

Veiligheid in sport

Wanneer je buiten je sport beoefent is het belangrijk om rekening te houden met de zon. De zon kan namelijk zorgen voor schade aan de ogen en de huid. Zorg er dan voor dat uw kind op een zonnige dag goed ingesmeerd is of laat het bedekkende kleding dragen zodat de zon de huid niet kan beschadigen. Het dragen van een hoed beschermd ook het gezicht en vooral de neus tegen verbranding van de zon. Laat uw kind een dragen als de sport dit toestaat. Een zonnebril beschermt de ogen tegen de zon, want ook de ogen hebben bescherming nodig tijdens het sporten.

Of uw kind nu binnen of buiten sport, voor de eigen veiligheid is het noodzakelijk om de juiste kleding en bescherming te dragen. Voor de voeten wordt een goed passende schoen aangeraden. Te kleine of te grote schoenen zullen snel voor problemen gaan zorgen. Bij sommige balsporten is het nodig om je mond ook goed te beschermen. Bij een harde klap kunnen de tanden snel schade oplopen.

Daarom kunt uw kind in dit geval het beste een gebitsbeschermer drager. Deze zijn te koop bij verschillende winkels. Naast het beschermen van de mond en voeten zijn ook andere beschermers belangrijk zoals je benen en armen. Zorg voor beenbescherming of armbescherming als dit nodig is bij de sport die uw kind beoefend. Natuurlijk hangt het soort bescherming af van de sport die je doet. Het kan daarom handig zijn om goed te informeren over de bescherming wanneer uw kind aan een sport begint.

Voor het sporten moeten de spieren opgewarmd worden. Spieren werken beter wanneer ze al opgewarmd zijn. Dit opwarmen gebeurt met een ‘warming up’. Deze is zeer belangrijk en wordt nog wel een snel vergeten. Wanneer er een goede warming up wordt toegepast, zal dit de kans op blessures verkleinen. Aan het einde van de training vindt er vaak een ‘cooling down’ plaats. De spieren worden hierbij afgekoeld.

De coach is getraind en kan EHBO uitvoeren. Bij een club is er altijd een persoon die kan helpen wanneer er een ongeluk gebeurd of iemand een blessure oploopt.

Kinderen veilig houden tijdens het sporten

Kinderen gaan snel helemaal op in het spel waar ze mee bezig zijn. Ze denken dan niet meer aan de mogelijke blessures die ze kunnen oplopen: het enige waar ze op dat moment mee bezig zijn is om die ene bal in het doel te scoren of om het hardste te fietsen van allemaal. Kinderen zien minder vaak het gevaar van hun acties. Het is daarom vaak de taak van de ouders, coaches of dokter om ervoor te zorgen dat ze geen blessures oplopen. Sporten zoals basketbal, voetbal, softbal en fietsen zijn populair onder kinderen, maar zorgen ook voor de meeste blessures. Nu hoeft een sport dat voor de meeste blessures zorgt, niet per se de ernstigste blessures veroorzaken.

Neem bijvoorbeeld gymnastiek; relatief gezien zijn er minder blessures, maar de blessures kunnen wel ernstiger zijn. De angst voor blessures zou een kind niet moeten tegenhouden om deel te nemen aan een bepaalde sport. Wel moet er het mogelijke gedaan worden om het kind te behoeden voor dergelijke ongelukken.

Allereerst is het dragen van beschermende materialen essentieel. Sommige sporten kunnen er ruig aan toe gaan. Je kunt dan beter wat extra voorzorgsmaatregelen nemen. Bij voetbal wordt bijvoorbeeld vaak beenbescherming gebruik. Dit is omdat een voetballer een verhoogde kans op beenblessures heeft.

Naast het dragen van bescherming is het ook belangrijk om de juiste kleding en schoenen te dragen. Vooral schoenen zijn erg belangrijk. Koop geen te kleine schoenen voor uw zoon of dochter, maar ook niet te grote. Schoenen die niet de juiste maat hebben kunnen voor vervelende klachten zorgen, vooral wanneer er regelmatig gesport wordt.

Sporten en andere recreatieve activiteiten zijn belangrijk voor de ontwikkeling en de gezondheid van kinderen, maar alsnog moet dit wel veilig gebeuren. Veiligheid is namelijk erg belangrijk om ernstige blessures te voorkomen. Neem daarom goed de veiligheidsrichtlijnen door en laat uw zoon of dochter bescherming dragen. Praat er ook over met uw kind. Het is belangrijk dat ook uw kind snapt welke mogelijke ongelukken er kunnen gebeuren, maar praat hem of haar niet bang. Het is goed voor een kind om in te zien dat sport en spel niet zonder gevaar gaat, maar hij of zij moet er nog wel plezier van hebben en niet afgeschrikt worden.